2018-09-04
Egzaminowanie
Rodzaje kategorii prawa jazdy
( Uprawnienia do kierowania pojazadami obowiązujące od 19 stycznia 2013 r. )
kategoria AM uprawnia do kierowania :
- motorowerem,
- czterokołowcem lekkim;
kategoria A1 uprawnia do kierowania :
- motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg
- motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria A2 uprawnia do kierowania :
- motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
- motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria A uprawnia do kierowania:
- motocyklem,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria B1 uprawnia do kierowania:
- czterokołowcem,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria B uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu określonego wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu określonego wyżej oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250 kg, z zastrzeżeniem zdania egzaminu praktycznego z tzw. kodem 96
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria C1 uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria C uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria D1 uprawnia do kierowania:
- autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria D uprawnia do kierowania:
- autobusem,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria T uprawnia do kierowania:
- ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,
- zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami),
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategorie B+E, C+E lub D+E uprawniają do kierowania:
- pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym
w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;
kategoria C1+E uprawnia do kierowania:
- zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy;
kategoria D1+E uprawnia do kierowania:
- zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;
kategorii B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E uprawniają do kierowania:
- zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;
kategorii C+E i D uprawniają do kierowania:
- zespołem pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii D+E;
podstawa prawna : USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami z późn. zm.
( Uprawnienia do kierowania pojazadami obowiązujące od 19 stycznia 2013 r. )
kategoria AM uprawnia do kierowania :
- motorowerem,
- czterokołowcem lekkim;
kategoria A1 uprawnia do kierowania :
- motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg
- motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria A2 uprawnia do kierowania :
- motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
- motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria A uprawnia do kierowania:
- motocyklem,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria B1 uprawnia do kierowania:
- czterokołowcem,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria B uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu określonego wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu określonego wyżej oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250 kg, z zastrzeżeniem zdania egzaminu praktycznego z tzw. kodem 96
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria C1 uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria C uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria D1 uprawnia do kierowania:
- autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria D uprawnia do kierowania:
- autobusem,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria T uprawnia do kierowania:
- ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,
- zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami),
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategorie B+E, C+E lub D+E uprawniają do kierowania:
- pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym
w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;
kategoria C1+E uprawnia do kierowania:
- zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy;
kategoria D1+E uprawnia do kierowania:
- zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;
kategorii B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E uprawniają do kierowania:
- zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;
kategorii C+E i D uprawniają do kierowania:
- zespołem pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii D+E;
podstawa prawna : USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami z późn. zm.
Przebieg egzaminu teoretycznego
( NOWY EGZAMIN TEORETYCZNY )
Realizuje wymagania określone w :
ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami,
rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
ZASADY EGZAMINU TEORETYCZNEGO
Czas trwania testu egzaminacyjnego wynosi maksymalnie 25 minut,
Tylko jedna odpowiedź w pytaniu jest prawidłowa,
Nie można cofnąć się do wcześniejszych pytań,
Projekcja filmu wyświetla się tylko jeden raz,
Projekcja filmu kończy się stop klatką, która trwa przez cały czas przeznaczony na udzielenie odpowiedzi.
Test zawiera 32 pytania: 20 pytań z wiedzy podstawowej i 12 pytań z wiedzy specjalistycznej,
Pytania są punktowane 3, 2 i 1 w zależności od ich znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
Niewskazanie żadnej odpowiedzi skutkuje otrzymaniem 0 pkt,.
Warunkiem uzyskania wyniku pozytywnego jest uzyskanie, co najmniej 68 punktów z 74 możliwych.
BUDOWA TESTU EGZAMINACYJNEGO
Część podstawowa ( 20 pytań ):
Pytania jednokrotnego wyboru TAK albo NIE,
Pytania ilustrowane klipami filmowymi lub zdjęciami z realnych sytuacji drogowych,
20 sekund na zapoznanie się z treścią pytania,
15 sekund na udzielenie odpowiedzi.
10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ( 3pkt )
6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ( 2pkt ),
4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ( 1pkt ).
Część specjalistyczna ( 12 pytań ):
Pytania jednokrotnego wyboru A, B albo C,
Pytania ilustrowane w miarę potrzeb odpowiednimi zdjęciami lub grafikami,
50 sekund na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi.
6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (3 pkt),
4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (2 pkt),
2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (1 pkt).
OPŁATY EGZAMINACYJNE
- zgodnie z Rozp. Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 16 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzanie
egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych
z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów.
Podstawa prawna:
Rozp. Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 16 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzanie
egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych
z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów.
( Dz. U. 2013 nr 0 poz. 78 ).
( NOWY EGZAMIN TEORETYCZNY )
Realizuje wymagania określone w :
ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o kierujących pojazdami,
rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
ZASADY EGZAMINU TEORETYCZNEGO
Czas trwania testu egzaminacyjnego wynosi maksymalnie 25 minut,
Tylko jedna odpowiedź w pytaniu jest prawidłowa,
Nie można cofnąć się do wcześniejszych pytań,
Projekcja filmu wyświetla się tylko jeden raz,
Projekcja filmu kończy się stop klatką, która trwa przez cały czas przeznaczony na udzielenie odpowiedzi.
Test zawiera 32 pytania: 20 pytań z wiedzy podstawowej i 12 pytań z wiedzy specjalistycznej,
Pytania są punktowane 3, 2 i 1 w zależności od ich znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
Niewskazanie żadnej odpowiedzi skutkuje otrzymaniem 0 pkt,.
Warunkiem uzyskania wyniku pozytywnego jest uzyskanie, co najmniej 68 punktów z 74 możliwych.
BUDOWA TESTU EGZAMINACYJNEGO
Część podstawowa ( 20 pytań ):
Pytania jednokrotnego wyboru TAK albo NIE,
Pytania ilustrowane klipami filmowymi lub zdjęciami z realnych sytuacji drogowych,
20 sekund na zapoznanie się z treścią pytania,
15 sekund na udzielenie odpowiedzi.
10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ( 3pkt )
6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ( 2pkt ),
4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego ( 1pkt ).
Część specjalistyczna ( 12 pytań ):
Pytania jednokrotnego wyboru A, B albo C,
Pytania ilustrowane w miarę potrzeb odpowiednimi zdjęciami lub grafikami,
50 sekund na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi.
6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (3 pkt),
4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (2 pkt),
2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (1 pkt).
OPŁATY EGZAMINACYJNE
- zgodnie z Rozp. Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 16 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzanie
egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych
z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów.
Podstawa prawna:
Rozp. Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 16 stycznia 2013r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzanie
egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych
z uzyskiwaniem uprawnień przez egzaminatorów.
( Dz. U. 2013 nr 0 poz. 78 ).